söndag 21 april 2013

Time to spill the beans ;)

Ja nu sitter jag här på tåget hem, efter 14 väldigt givande dagar på Cypern.
En del kanske redan känner till detta men för dom flesta har detta varit en liten hemlighet.
Då jag inte varit säker på att det varit vad jag vill, inte förens nu.

Men jag studerar igen, denna gången för att kunna arbeta inom olja.
För mig är offshore i Nordsjön det som är mest intressant, ämnet kan tyckas vara simpelt för en utomstående men tro mig jag fick en chock när jag hämtade studiematerialet i december.

Denna enorma bag med massvis med böcker.
Allt från ämnen jag redan hade ganska bra koll på som hydralik pneumatik osv
Till ämnen jag inte ens hade ägnat en tanke så som geologi.

Jag får inget studiestöd för detta, utan det är något jag har betalat ur egen ficka så insatserna var extremt höga från dag ett.

Jag var länge livrädd, kunde ligga vaken under kraftig ångest.
Känna att detta var inget jag skulle klara av osv.
Ämnet var ju som sagt så mycket mer omfattande än vad jag först trodde.

Men nu har jag faktiskt blivit klar med utbildningen så långt som vad lektioner heter i alla fall.
Det är lite repetition innan jag tar examen, tråkiga är att efter lite språkförbistring i början så missförstod vi varandra och jag kan inte avlägga min officiella examen förens i december. (skulle egentligen avlagt nu i maj)
Men så är det, jag får försöka se det positiva, jag har en jävla massa extra tid att finslipa mina kunskaper inför examen ;).

Men annars känner jag att jag är redo för allt dom kan kasta på mig när det är dags.
Självklart ska man plugga likförbannat men ändå.
Nu sitter det där.

Men denna tiden på Cypern har verkligen varit något alldeles särskilt.
Studietakten var extrem men dom få timmarna man var fri (12-15) och sedan (19-09.)
vägde upp för mycket, Träffat mycket härliga människor på min resa också.
Både svenskar, norrmän cyprioter och några rumäner och en dansk ;)

En annan sjuk grej är att det verkar som detta var meningen hela tiden.
Allt jag har gjort fram tills nu verkar ha förberett mig för just detta.
Tiden på fordon, lumpen, industri och även min tid på högskolan.
Allt har gett mig kunskaper jag nu har fått nyttja till det yttersta.
Utan min bakgrund hade jag aldrig klarat det.

Nä det är verkligen så skönt, jag tror att jag har funnit mig tillrätta.
Jobbet kommer kräva en hel del från mig i framtiden men jag känner att jag är bra rustad.
Balansen verkar vara helt lagom med, man får arbeta med både huvud och kropp.
Sen skadar det ju inte heller att man jobbar 2/4 dvs 2veckor i jobb och 4 veckor fri.

För er som var med på Cypern vill jag tacka för ni alla bidrog till att göra denna resa till något jag aldrig glömmer.

Ett speciellt tack till Lärarna då dessa höll världsklass.
Menar dom lyckades trycka in så mycket kunskap i denna träskallen under så kort tid.
Borde vara någon form av världsrekord ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar